Z roku na rok coraz więcej Polaków odwiedza restauracje. Jesteśmy bardziej świadomymi i wymagającymi konsumentami. Niewiele osób jednak zdaje sobie sprawę z tego, że na jakość jedzenia i atmosferę w restauracji ma wpływ m.in. poziom hałasu.
Każdy z nas, pewnie nieświadomie, doświadczył tak zwanego efektu Lombarda. Polega on na tym, że w głośnym otoczeniu mimowolnie zwiększamy natężenie głosu. Robią to wszyscy przebywający w danym pomieszczeniu, w konsekwencji czego dochodzi do kolejnej zwyżki poziomu tła akustycznego, więc nadal podnosimy głos – i tak bez końca. Restauracje są doskonałym przykładem miejsca, w którym można ten efekt zaobserwować. Pozornie banalne zjawisko może mieć ogromny wpływ na cały nasz organizm oraz działanie zmysłów, w tym najważniejszego w restauracji – zmysłu smaku.
Smak a hałas
Okazuje się, że środowisko akustyczne, w którym przebywamy bezpośrednio wpływa na odbiór smaku. Profesor Charles Spence z Uniwersytetu w Oksfordzie zbadał w jaki sposób dźwięki wpływają na nasze odczucia podczas jedzenia. Hałas może ograniczyć odczuwanie smaku słodkiego i słonego, dlatego często w głośnym samolocie potrawy wydają się nam zbyt mdłe. Duże natężenie dźwięków wysokich może z kolei spotęgować słodycz, a tonacje basowe wydobywają smaki gorzkie. Może więc okazać się, że jedzenie, które powinno smakować wyśmienicie, nie przypadło nam do gustu i nie mamy zamiaru wrócić do restauracji. Negatywne odczucia mogą wynikać też z faktu, że w głośnej restauracji rozmowy w przy stole nie sprawiają nam przyjemności. Brak swobodnej komunikacji, wzajemne przekrzykiwanie i niezrozumiałość mowy mogą skutecznie zepsuć całe spotkanie.
Na portalach i w przewodnikach opisujących restauracje coraz częściej hałas staje się jednym z kryteriów oceny danego miejsca. W Polsce temat wpływu hałasu na nasze funkcjonowanie jest często pomijany. Jednak z roku na rok świadomość Polaków wzrasta razem z konsumenckimi przyzwyczajeniami. Rynek restauracji powiększa się, rośnie konkurencja, a sami restauratorzy muszą bardziej starać o przyciągnięcie klienta.
Dobrze zaprojektowana restauracja, również pod kątem akustycznym to często klucz do sukcesu. Hałas dobiegający z kuchni, rozmowy osób przy stoliku obok i ciągły szum mogą bardzo zniechęcić klientów do ponownego odwiedzenia restauracji. Tymczasem już sam sufit pokryty materiałem dźwiękochłonnym może znacznie polepszyć komfort akustyczny. Okazuje się, że świetny kucharz, piękny wystrój i miła obsługa nie wystarczą. Kiedy wychodzimy z restauracji rozdrażnieni i z poczuciem niedosytu, może okazać się, że wszystkiemu winny był po prostu hałas.
źródło: materiały prasowe Ecophon
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Samodzielny montaż armatury wbrew pozorom nie jest sprawą trudną. Jak...
czytajSegregowanie śmieci, oszczędzanie energii, ekologiczne produkty na naszych stołach są...
czytajHomeworking to jeden ze "znaków rozpoznawczych" dzisiejszych czasów. W jaki...
czytajSzacuje się, że w Polsce mieszka obecnie 5 milionów singli,...
czytaj
Ilość komentarzy: 0
Dodaj nowy komentarz