Z roku na rok coraz więcej Polaków odwiedza restauracje. Jesteśmy bardziej świadomymi i wymagającymi konsumentami. Niewiele osób jednak zdaje sobie sprawę z tego, że na jakość jedzenia i atmosferę w restauracji ma wpływ m.in. poziom hałasu.
Każdy z nas, pewnie nieświadomie, doświadczył tak zwanego efektu Lombarda. Polega on na tym, że w głośnym otoczeniu mimowolnie zwiększamy natężenie głosu. Robią to wszyscy przebywający w danym pomieszczeniu, w konsekwencji czego dochodzi do kolejnej zwyżki poziomu tła akustycznego, więc nadal podnosimy głos – i tak bez końca. Restauracje są doskonałym przykładem miejsca, w którym można ten efekt zaobserwować. Pozornie banalne zjawisko może mieć ogromny wpływ na cały nasz organizm oraz działanie zmysłów, w tym najważniejszego w restauracji – zmysłu smaku.
Smak a hałas
Okazuje się, że środowisko akustyczne, w którym przebywamy bezpośrednio wpływa na odbiór smaku. Profesor Charles Spence z Uniwersytetu w Oksfordzie zbadał w jaki sposób dźwięki wpływają na nasze odczucia podczas jedzenia. Hałas może ograniczyć odczuwanie smaku słodkiego i słonego, dlatego często w głośnym samolocie potrawy wydają się nam zbyt mdłe. Duże natężenie dźwięków wysokich może z kolei spotęgować słodycz, a tonacje basowe wydobywają smaki gorzkie. Może więc okazać się, że jedzenie, które powinno smakować wyśmienicie, nie przypadło nam do gustu i nie mamy zamiaru wrócić do restauracji. Negatywne odczucia mogą wynikać też z faktu, że w głośnej restauracji rozmowy w przy stole nie sprawiają nam przyjemności. Brak swobodnej komunikacji, wzajemne przekrzykiwanie i niezrozumiałość mowy mogą skutecznie zepsuć całe spotkanie.
Na portalach i w przewodnikach opisujących restauracje coraz częściej hałas staje się jednym z kryteriów oceny danego miejsca. W Polsce temat wpływu hałasu na nasze funkcjonowanie jest często pomijany. Jednak z roku na rok świadomość Polaków wzrasta razem z konsumenckimi przyzwyczajeniami. Rynek restauracji powiększa się, rośnie konkurencja, a sami restauratorzy muszą bardziej starać o przyciągnięcie klienta.
Dobrze zaprojektowana restauracja, również pod kątem akustycznym to często klucz do sukcesu. Hałas dobiegający z kuchni, rozmowy osób przy stoliku obok i ciągły szum mogą bardzo zniechęcić klientów do ponownego odwiedzenia restauracji. Tymczasem już sam sufit pokryty materiałem dźwiękochłonnym może znacznie polepszyć komfort akustyczny. Okazuje się, że świetny kucharz, piękny wystrój i miła obsługa nie wystarczą. Kiedy wychodzimy z restauracji rozdrażnieni i z poczuciem niedosytu, może okazać się, że wszystkiemu winny był po prostu hałas.
źródło: materiały prasowe Ecophon
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Sufit podwieszany – montaż na „klik” - nowe rozwiązania pozwalają...
czytajWspółczesna łazienka powinna być nie tylko funkcjonalna i praktyczna, ale...
czytajOrzechy, migdały, mleko kokosowe, pistacje – już samo brzmienie tych...
czytajŁazienkowy system audio firmy KALDEWEI nadaje odprężającej kąpieli zupełnie nowy...
czytaj
Ilość komentarzy: 0
Dodaj nowy komentarz