Jak zaprojektować stacjonarny oddział sklepu internetowego?

Jak zaprojektować stacjonarny oddział sklepu internetowego?

Działalność handlowa prowadzona w Internecie nie wyklucza, a nawet wymaga działań marketingowo-reklamowych offline. Niektóre sklepy e-commerce idą o krok dalej - podczas, gdy wielu zastanawia się nad przyszłością tradycyjnego handlu, otwierają stacjonarne punkty sprzedaży. Zaprojektowanie przestrzeni, która łączyć będzie to, co najlepsze w zakupach internetowych z zaletami wizyty w lokalu nie jest prostym zadaniem. Z pomocą przychodzi technika design thinking.


Omnichannel to obecnie pojęcie, które elektryzuje świat handlu. Zazwyczaj mówi się jednak o nim w kontekście adaptowania rozwiązań z zakresu nowoczesnych technologii przez sklepy prowadzące sprzedaż tradycyjną. Tymczasem coraz częściej obserwuje się zjawisko odwrotne - transfer marek zajmujących się wyłącznie handlem w Internecie do rzeczywistości offline. Ten kierunek jest zdecydowanie rzadszy niż odwrotny. Ze sklepu internetowego korzystamy przecież z konkretnych powodów, między innymi w celu zrobienia zakupów wychodzenia z domu. Zaprojektowanie stacjonarnych punktów sprzedaży dla e-commerców wymaga zatem dokładnego zdefiniowania potrzeb grupy docelowej i przełożenia ich na rzeczywistość offline. Jest to możliwe dzięki technice design thinking, polegającej na projektowaniu w oparciu o głębokie zrozumienie problemów i potrzeb użytkowników. 

 

e commerce w realu

Celem procesu design thinking jest tworzenie innowacyjnych rozwiązań, które będą wykonalne, opłacalne i maksymalnie użytkowe. U jego podstaw leży empatia - pierwszym etapem projektu jest rozpoznanie ukrytych i intuicyjnych motywacji, które mają wpływ na ludzkie wybory i działania. Jest to możliwe dzięki dokładnym wywiadom z użytkownikami oraz obserwacji ich zachowań. Z naszych badań wynika, że klienci sklepów internetowych, preferują taki rodzaj zakupów ze względu na wygodę, oszczędność czasu, większy wybór. Jeżeli sklep posiada kilka kanałów sprzedaży, często decydują się na dokonanie zakupu przez Internet i odbiór w sklepie stacjonarnym – dotyczy to zwłaszcza w branży obuwniczej i odzieżowej. 

Drugim etapem procesu design thinking jest definiowanie konkretnego problemu do rozwiązania. Jeśli sklep internetowy nie posiada stacjonarnego punktu sprzedaży, wiele osób, zwłaszcza przedstawiciele starszego pokolenia, rezygnuje z zakupów online, na rzecz sklepów tradycyjnych. Marki internetowe stają przed problemem „przekonania nieprzekonanych”. Mogą pracować nad szybkością realizacji zamówień i ułatwianiem zwrotów lub zdecydować się na wyjście do klienta w przestrzeni rzeczywistej. Stają wówczas przed wyzwaniem przeniesienia zalet zakupów online do świata offline. Jak tego dokonać?

Kolejnym etapem jest generowanie pomysłów. W procesie design thinking zespół koncentruje się na wygenerowaniu jak największej ilości możliwych rozwiązań dla zdefiniowanego wcześniej problemu. Na tym etapie nie ma złych i dobrych pomysłów. Ich trafność, innowacyjność i możliwości realizacji oceniana jest po zakończeniu burzy mózgów. Wtedy też zapada decyzja które z nich zmaterializować w postaci prototypów.

Budowanie prostych modeli jest w procesie design thinking niezwykle ważnym etapem. Umożliwia wizualne zaprezentowanie pomysłu potencjalnym użytkownikom i szybkie zebranie opinii na temat rozwiązania. Minimalizuje tym samym ryzyko kosztownego wdrożenia czegoś, co być może nie sprawdzi się w praktyce.

Pomysłem na połączenie zakupów online i offline może być punkt stacjonarny z dużym zapleczem magazynowym, umożliwiającym dostęp do jak największej części asortymentu sklepu internetowego, pełniący funkcję showroomu, prezentujący część kolekcji. Dlaczego tylko część? Podczas fazy prototypowania szybko okaże się, że sklep przeładowany asortymentem może odstraszać klientów. Nadmiar towarów na półkach i wieszakach powoduje ze trudniej zapoznać się z całą ofertą, a ta w przypadku sklepów internetowych jest naprawdę obszerna. Istotny jest wybór odpowiedniego kryterium, zgodnie z którym wyłonione zostaną towary, które zostaną zaprezentowane w punkcie stacjonarnym. Mogą to być na przykład produkty dedykowane dla starszej grupy odbiorców, którzy obawiają się zakupów przez Internet lub produkty premium – dla dobrze sytuowanych klientów, którzy cenią jakość i wydając znaczną sumę chcą być pewni ze produkt spełni ich oczekiwania. W stacjonarnym sklepie marki internetowej nie może oczywiście zabraknąć rozwiązań z zakresu nowych technologii: ekranów multimedialnych w witrynach i w sklepie, prezentujących materiały marketingowe, informacje o ofercie czy tabletów, które umożliwiają dostęp do asortymentu sklepu internetowego. Klient może wówczas wybrać interesujący produkt, a sprzedawca przyniesie go z magazynu. Właśnie poprzez tego typu rozwiązania najpełniej realizuje się idea zakupów wielokanałowych. Istnienie oddziału stacjonarnego sklepu online wzmacnia świadomość marki i pozwala na dotarcie do nowej grupy klientów.

Należy jednak pamiętać, że nie istnieje jedno unikalne rozwiązanie na udany transfer marki e-commerce do „realu”. Wszelkie pomysły powinny być uszyte na miarę potrzeb danego sklepu – spójne z jego wizerunkiem, grupą docelową oraz strategią sprzedaży.

 

źródło: materiały prasowe Forbis Design Build

Komentarze

Ilość komentarzy: 2

Dodaj zdjęcia do galeriiDodaj nowy komentarz

Dodaj nowy komentarz

Podaj kod z obrazka

*

marcoo 2020-04-16 23:10:08

Your website is very cool, i have bookmarked it.

fabianno 2020-04-22 00:55:39

Your site is very nice, i have bookmarked it.

Newsletter

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do newslettera sztuka-wnętrza.pl!