Przebudowa trwała dwa lata. Zmiany były dość rewolucyjne, ale podyktowane przeprowadzonymi wcześniej badaniami. Zlikwidowano 144 gabinety. Powstało wiele wspólnych przestrzeni służących planowanym spotkaniom i mniej formalnym rozmowom. Stworzono miejsca do pracy indywidualnej i grupowej wyposażone w smartboardy i nowoczesny sprzęt do telekonferencji. W biurze dominują otwarte i jasne przestrzenie oraz nowoczesne wzornictwo. Pracownicy mogą się zrelaksować w pomieszczeniach z grami tzw. playroomach.
Firma i projektanci poważnie podeszli także do kwestii akustyki. Stąd też dobór oryginalnych w formie akustycznych sufitów podwieszanych. W zależności od funkcji pomieszczenia zastosowano inne rozwiązania. Innowacyjne sufity akustyczne zamontowano w salach konferencyjnych. Zazwyczaj architekci stosują tu panele tworzące płaską powierzchnię. W siedzibie EY zamontowano unikalne rozwiązanie jakim są pionowe Baffles – akustyczne płyty pochłaniające i izolujące dźwięki przed przenikaniem do sąsiednich pomieszczeń. Rozwiązanie wpływa także na podniesienie zrozumiałości mowy. Ich kolorystyka dobrana została do konkretnego pomieszczenia: w części sal pod stropem podwieszono białe mineralne Baffles, w innych salkach metalowe perforowane panele w kolorze szarości współgrające z barwą wykładziny.
W kuchni pracowniczej zamontowano metalowy biały sufit z płyt Cellio (sufit otworowy). Wszystkie kuchnie w siedzibie EY potraktowano także jako miejsca nieformalnych rozmów i spotkań pracowników po to, by wspólnie omawiać projekty. Dlatego każdą z nich powiększono zterokrotnie.
Jak poradzono sobie z hałasem w collaboration area?
Największym wyzwaniem akustycznym podczas aranżacji strefy wspólnej pracy są części, w których zaplanowano miejsca do rozmów telefonicznych. Czasem w biurach wydziela się specjalne zamykane „budki”. W sali firmy EY
wyposażonej w samodzielnie stojące fotele, które dedykowane są m.in. do telefonicznych konwersacji na suficie zainstalowano wiszące w szeregu pionowe akustyczne panele. Rozstaw poszczególnych płyt wynosi 300 mm i pozwala na uzyskanie wysokiego współczynnika pochłaniania hałasu.
Rosnąca popularność otwartych przestrzeni wspólnej pracy powinna iść w parze ze zrozumieniem konieczności dbania o przyjazną akustykę. Wolnostojące fotele, skupiska miękkich puf, czy stoły w kuchni, wokół których gromadzą się ludzie, mimo swej otwartości nie powinny tworzyć atmosfery, w której pracownik będzie czuł się jakby pracował na środku najbardziej ruchliwego skrzyżowania w mieście.
Zmiana aranżacji biura odzwierciedla zmiany pokoleniowe i biznesowe. Główne znaczenie ma tu zwiększony udział młodych pracowników wśród kadry, przestawienie biznesu na pracę poza biurem, a także model projektowy, co w praktyce oznacza wspólne działanie wielu osób z różnych działów firmy.
Dla firm strefa komunikacji bywa także narzędziem do zwiększenia integracji pracowników, gdyż wymusza interakcje i budowanie relacji pomiędzy nimi. W większości nowych siedzib firm powierzchnia strefy komunikacji rośnie kosztem powierzchni z biurkami. W praktyce nowa strefa oznacza miejsca do bardzo różnych form pracy: od pracy zespołowej w dużych czy mniejszych grupach, poprzez spotkania dwuosobowe, aż po przestrzeń do rozmów telefonicznych. To nowe wyzwanie dla architektów aranżujących biura. Strefa musi bowiem dawać komfort pracy samodzielnie i w grupach.
Projekt wnętrza: Masive design
Powierzchnia: 12 000m2
Realizacja: 2016
Zdjęcia: Massive Design, Armstrong Szymon Polański
Lokalizacja: Warszawa. Rondo 1
źródło: Massive Design, materiały prasowe Armstrong Ceiling Solutions
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Pracownia Aigner Architecture jest autorem wnętrza ogromnego sklepu marki Freudenhaus,...
czytajW restauracji równie ważny jak dobre jedzenie jest odpowiedni wystrój....
czytajZobacz efekty rewitalizacja wnętrz zabytkowego budynku The Queens Hotel w...
czytajWnętrze restauracji w Hong Kongu autorstwa architekta Nelsona Chow było...
czytaj
Ilość komentarzy: 0
Dodaj nowy komentarz