Galerie walczą o jakość przestrzeni

Galerie walczą o jakość przestrzeni

E-handel obniża liczbę odwiedzających sieci handlowe i galerie, a klienci stali się bardziej wymagający - cenią sobie komfort zakupów. Wzrasta więc liczba modernizowanych obiektów handlowych.

Polskie galerie handlowe się starzeją. Pierwsze powstały ponad 20 lat temu i już dawno przestały spełniać wymagania rozwijającego się rynku. Chcąc sprostać coraz bardziej świadomym klientom, inwestorzy muszą swoje obiekty zmieniać, uatrakcyjniać i modernizować

Fala renowacji

Odświeżenia potrzebują nie tylko centra pierwszej generacji, również te najbardziej topowe, ale już nie najmłodsze obiekty.

Przed tymi ostatnimi klienci i sieci handlowe stawiają bardzo wysokie wymagania. Dlatego w ostatnich latach przebudowy przeszły m.in. warszawskie centra: Galeria Mokotów, Arkadia, Atrium Promenada, Blue City, a kilka lat wcześniej Klif.
Z remontem niedawno ruszyło również Alfa Centrum w Białymstoku, a łódzka Manufaktura na inwestycje i remonty wyda w tym roku 5 mln zł. W sumie w minionym roku rozbudowie uległo aż 15 galerii handlowych.

Oprócz starzenia się obiektów, powodem zmian są również rosnące wymagania klientów
i dynamicznie rozwijający się rynek e-commerce. Sklepy internetowe są tak wygodną,
a bywa, że również tańszą alternatywą dla tradycyjnego handlu, że coraz trudniej jest nakłonić klientów na wizytę w galerii.

Według prognoz w tym roku wartość e-handlu wzrośnie w Polsce o 15 proc. osiągając poziom ok. 38 mld zł. Nic więc dziwnego, że już od jakiegoś czasu deweloperzy i zarządcy myślą o swoich obiektach nie tylko w kontekście zakupów, ale również miejsc, gdzie można przyjemnie spędzić czas, zjeść obiad i spotkać się ze znajomymi.

Nowe funkcje wymagają specjalnej oprawy, odpowiedniego klimatu wnętrz, który tworzą elementy wystroju jak sufity, oświetlenie czy elementy małej architektury. Standardem stały się strefy darmowego Wi-Fi, coraz częściej galeria wyposażona jest w beacony. Nowinki technologiczne jednak już nie wystarczają. Dziś walka rozgrywa się o komfort odwiedzających.

Jednym z ważnych czynników staje się ograniczenie hałasu - dużą grupę klientów stanowią rodzice z dziećmi. Młode rodziny mają liczne potrzeby zakupowe i stosunkowo wysoką siłę nabywczą.

Z myślą o nich powstają na terenie galerii place zabaw, niskie mebelki w strefach food court czy oferta handlowa dla dzieci. I choć centrum handlowe nie jest najbardziej wymarzonym miejscem na popołudnie z maluchem, to często dziecko towarzyszy w zakupach z konieczności, gdyż rodzice nie mają z kim go zostawić.

Wtedy wybierają zazwyczaj miejsca przyjazne, mniej zatłoczone i, co najważniejsze, mniej hałaśliwe.

Zagraniczne marki wybierają najlepsze centra

Metamorfozę przechodzą dziś także sklepy sieciowe, które, chcąc sprostać wymaganiom swoich klientów, musza podążać za nowymi trendami w designie.

Zmiany mają uatrakcyjnić klientom robienie zakupów. Nowe koncepty zaprezentowały m. in. takie marki, jak Reserved, Top Secret czy CCC. Od lat o estetykę i akustykę sklepów dba sieć Rossmann.

Coraz więcej sieci, planując aranżacje swoich sklepów, dba również o to, żeby materiały wykończeniowe miały wysokie parametry ekologiczne np. certyfikat Cradle to Cradle. Bardzo często jest to wymóg korporacyjny, narzucany przez zagraniczne centrale międzynarodowych marek.

Zielone rozwiązania promują w swojej polityce firmowej, ale wymagają ich także od obiektów, w których lokują sklepy. Nowe marki wchodzące do rodzimych galerii handlowych, bardzo pożądane i wyczekiwane przez Polaków, wybierają wyłącznie powierzchnie wysokiej jakości, spełniające najwyższe standardy ekologiczne i użytkowe. Dlatego jakość powierzchni wspólnych oraz ich architektura zaczynają odgrywać coraz większą rolę w walce o nowe brandy. Przyjazna akustyka staje się luksusem oraz wyznacznikiem dobrej klasy obiektu.

Koszty i zyski

W ocenie ekspertów rynku retail galeria handlowa powinna przejść modernizację lub rozbudowę po około 7-10 latach. Koszt takich zmian może być bardzo różny, i wynosić od kilkuset tysięcy euro do nawet kilkunastu milionów euro jeśli obiekt jest powiększany o nową powierzchnie handlową czy usługową.

Zmiany te niejednokrotnie są jednak konieczne, i to ze względu nie tylko na walkę o pozycję na handlowej mapie miasta. Powodem, dla którego właściciele galerii handlowych chcą utrzymywać swoje obiekty w jak najlepszej kondycji jest również ożywiony rynek inwestycyjny. Wiele z nich zostało wystawionych na sprzedaż, a według danych JLL w 2015 r. właścicieli zmieniły centra o łącznej wartości ponad 2,26 mld euro. To drugi najwyższy wynik w historii rynku i najlepszy rezultat od 2006 r.

 Źródło: Armstrong

Zobacz wizytówkę firmy: tutaj

 

 

Akustyka w obiektach handlowych

Pasaż Grunwaldzki we Wrocławiu

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

Komentarze

Ilość komentarzy: 0

Dodaj zdjęcia do galeriiDodaj nowy komentarz

Dodaj nowy komentarz

Newsletter

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do newslettera sztuka-wnętrza.pl!