Wnętrze z historią

Wnętrze z historią

Monolityczna bryła Okrągłego Stołu, Sala Papieska i wiele innych symboli zwycięstwa Solidarności - wszystko to zobaczymy w Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku.

Pod koniec ubiegłego roku w nadmorskim Gdańsku otwarto Europejskie Centrum Solidarności (ECS). „ECS to nowoczesna instytucja kultury, która utrwala pamięć o naszym największym sukcesie obywatelskim – zwycięstwie Solidarności. Stanowi muzeum upamiętniające rewolucję Solidarności i upadek komunizmu w Europie, ale też ośrodek edukacyjny, centrum badawczo-naukowe, archiwum, bibliotekę i mediatekę. A wreszcie przestrzeń publiczną, miejsce spotkań obywateli, którzy czują się odpowiedzialni za rozwój demokracji: strefę praktykowania solidarności i obywatelskości” -  mówi Basil Kerski, dyrektor Europejskiego Centrum Solidarności.

 Sercem tego nowoczesnego obiektu jest wystawa stała, poświęcona dziejom Solidarności i ruchom opozycyjnym w latach osiemdziesiątych ubiegłego stulecia. Na powierzchni trzech tysięcy metrów kwadratowych wystawy zaprojektowanej przez Studio 1:1 zaprezentowano zwiedzającym oprócz projekcji materiałów filmowych, eksponatów historycznych czy dokumentów, także wielkoformatowe instalacje przestrzenne wykonane specjalnie na potrzeby tejże wystawy.

Jedną z takich instalacji jest monolityczna bryła Okrągłego Stołu – symbolu pokojowego rozwiązywania politycznych i społecznych problemów, wykonany z materiału corian. Zwiedzający, słuchając przewodnika, mogą zasiąść na krzesłach, także wykonanych z tego wszechstronnego materiału, i poczuć dreszcz historii.

Oprócz Okrągłego Stołu powstały również inne instalacje przestrzenne, jak np.: wielkoformatowa gablota formująca napis Solidarność, na której są umieszczone nadruki UV, schody - widownia, trójkąt ekspozycyjny z nadrukiem UV, ściana i ławki w Sali Papieskiej, mównica sejmowa, postument Władza wobec strajku czy Labirynt.

Dariusz Brunka, koordynator projektu ze Studio 1:1 komentuje: „Elementy te miały być odrealnione, czyli miały skłaniać się w stronę instalacji artystycznych przetworzonych form inspirowanych symbolami historycznymi. W zabudowie Labiryntu poszczególne elementy miały tworzyć wrażenie monolitycznych bloków, w których precyzyjnie “wykuto” prawa człowieka. Schody również są schodami jedynie z nazwy. Forma ta to kaskady obniżających się podestów stanowiących nietypowe miejsce odpoczynku i widownię w trakcie projekcji filmów. Generalnie zasadą było znaczne uproszczenie formy i zwrócenie uwagi na istotę przekazu, a nie na detal.

 

Źródło: DuPont

Komentarze

Ilość komentarzy: 0

Dodaj zdjęcia do galeriiDodaj nowy komentarz

Dodaj nowy komentarz

Podaj kod z obrazka

*

Newsletter

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do newslettera sztuka-wnętrza.pl!