Wnętrza spokojnej podróży

Wnętrza spokojnej podróży

Projektowanie wnętrz w obiektach transportu publicznego to nie tylko zapewnienie im niekonwencjonalnego designu. To także konieczność spełnienia szeregu wymagań, chociażby przeciwpożarowych czy akustycznych.  Poniższe realizacje to najlepszy przykład na to, że jedno nie wyklucza drugiego.

Lotnisko w Dubaju

Jedna z najbardziej spektakularnych realizacji na świecie w segmencie obiektów transportu publicznego. Wykorzystano tam ponad 218 tys. mkw. metalowych sufitów i paneli ściennych, czyli tyle ile zmieściłoby się na powierzchni 30 boisk do piłki nożnej. Przedsięwzięcie robi wrażenie jednak nie tylko skalą, ale przede wszystkim efektem jaki osiągnięto. Strop i owalne ściany głównego terminala od sufitu do podłogi wyłożone są akustycznymi panelami w białej kolorystyce, podkreślając estetykę jasnych, przestronnych wnętrz. Efekt końcowy to klasa światowa. Sklepiony sufit zdobył najwyższą międzynarodową nagrodę akustyczną CISCA.

Dworzec w Terespolu

Mały dworzec kolejowy w Terespolu to obiekt, wybudowany 1964 r., który przeszedł niedawno gruntowną renowację. Poznańska pracownia architektoniczna GPVT, która odpowiadała za prace projektowe postawiła na połączenie różnych materiałów sufitowych, które wpiszą się w koncepcję aranżacji wnętrz, ale też poprawią akustykę. Wybrano trzy rodzaje sufitów podwieszanych, udowadniając, że sufit podwieszany nie musi być nudną, płaską powierzchnią. W hali dworcowej zamontowano metalowe moduły 150x150 mm, które tworzą na suficie jednolitą, kratkowaną powierzchnię w grafitowej kolorystyce. Barwą nawiązują do szarych okładzin kamiennych na ścianach i posadzce. Metalowy sufit uzupełniony został gładkimi akustycznymi panelami mineralnymi. Zamontowane poniżej metalowych paneli prostokątne wyspy akustyczne charakteryzują się wysokim współczynnikiem pochłaniania dźwięku, a ich biała barwa odbijająca światło rozjaśnia wnętrze. Spełniają więc nie tylko funkcję estetyczną -  kontrastując z ciemną barwą metalowych powierzchni - ale też znacznie poprawiają komfort pasażerów, którzy oczekują na pociąg na dworcowej hali.

Lotnisko we Wrocławiu

Na suficie wrocławskiego portu lotniczego w strefie odprawy pasażerów, odbioru bagażu i restauracji zamontowano pionowe metalowe panele typu Metal Baffle, umieszczone pionowo jedna obok drugiej. Taki rodzaj wykończenia nadał sufitowi estetyczny wygląd, ukrył kable i inne urządzenia serwisowe umieszczone pod stropem. Jednocześnie nie daje on możliwości ukrycia ponad sufitem niebezpiecznych przedmiotów  co wpływa na kwestię bezpieczeństwa.

Metro w Londynie

Realizacja sufitu na jednej ze stacji metra linii East London Line, czy innej londyńskiej stacji kolejki podziemnej - Mile End jest ciekawym przykładem na to, że system mocowania sufitu może wpływać na bezpieczeństwo osób przebywających wokół.  Zastosowano tam specjalne klipsy, dzięki czemu płyty sufitowe są stabilnie zamontowane i odporne na zamiany ciśnienia powietrza jakie wytwarzają nadjeżdżające pociągi.

Stacja kolejowa Paddington w Londynie

Innym niestandardowym rozwiązaniem charakterystycznym dla dworców jest odpowiednie zabezpieczenie sufitów przed ptakami. Na stacji kolejowej Paddington
w Londynie zainstalowane zostały akustyczne pionowe panele Metal Baffle umieszczone w specjalnych modułach o wymiarach 1200x600 mm, by ułatwić montaż i konserwację. Każdy z modułów otoczony jest metalową siatką, by uniemożliwić ptakom chowanie się w przestrzeniach pomiędzy płytami.

 

Źródło: Armstrong

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

Komentarze

Ilość komentarzy: 0

Dodaj zdjęcia do galeriiDodaj nowy komentarz

Dodaj nowy komentarz

Newsletter

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do newslettera sztuka-wnętrza.pl!