Jak urządzić domowe biuro?

Jak urządzić domowe biuro?

Zdalne wykonywanie obowiązków zawodowych we własnych "czterech kątach" jest co prawda wygodne, ale niesie za sobą pewne ryzyko nieodpowiedniego wyposażenia domowego stanowiska pracy. Jak zaaranżować ergonomiczne home office?

Wprowadzenie nowych regulacji prawnych oraz rozwój technologii sprawiło, że zjawisko „home office” zyskało ostatnio na popularności. Nowelizacja ustawy, która uelastyczniła normy dotyczące czasu pracy, dała zatrudnionym możliwość wykonywania powierzonych im zadań w dowolnym miejscu do tego przeznaczonym, w tym także w warunkach domowych. Rozwiązanie, uznawane dotychczas za przeznaczone dla młodych mam, osób z problemami zdrowotnymi czy freelancerów, jest coraz częściej wykorzystywane przez inne grupy zawodowe.

Według badań opinii pracowników Randstand Award, aż 2/3 ankietowanych ma poczucie zbyt dużego obciążenia obowiązkami i odczuwa trudność w pogodzeniu kariery z życiem osobistym. Możliwość pracy w domu staje się atrakcyjnym sposobem na odnalezienie równowagi między tymi obszarami. Jednak organizacja domowego stanowiska nie spoczywa na pracodawcy. Brak w związku z tym norm, które określałyby dopuszczalne parametry jego wyposażenia. W praktyce, miejsce pracy we własnych „czterech kątach” to często wyodrębniony obszar w salonie czy jadalni, który nie zapewnia wygodnej pozycji i odpowiedniego oświetlenia. Jak zorganizować samodzielne stanowisko, które umożliwi nam higieniczne wykonywanie zadań?

Ergonomiczna przestrzeń biurka

Zaprojektowanie domowego miejsca pracy często ogranicza się do zaaranżowania przestrzeni biurkowej i jej bezpośredniego otoczenia. O ergonomii stanowiska przesądzają przede wszystkim takie elementy, jak dopasowanie wysokości wyposażenia czy odległości pomiędzy poszczególnymi elementami do potrzeb użytkownika. Biurko powinno być możliwie obszerne - tak, aby pomieścić wszelkie niezbędne akcesoria, umożliwiając jednocześnie wygodnie sięganie po każde z nich. Dobrym rozwiązaniem jest również zakup modelu o regulowanym, przynajmniej dwustopniowym kącie nachylenia blatu – 15 stopni do pisania oraz 30 stopni do czytania. Jeśli wykonywane zadania związane są głównie z pracą przy komputerze, klawiatura powinna umożliwiać wygodne położenie rąk na blacie, a monitor – być ustawiony tak, aby jego górna krawędź znajdowała się około 30⁰ poniżej linii wysokości wzroku. Aby uniknąć przyjmowania nienaturalnej pozycji, powodującej wygięcie kręgosłupa, warto ustawić sprzęt na dodatkowej podkładce. Ważny dla ergonomii pracy w domowym biurze jest również zakup obrotowego fotela z podłokietnikami, umożliwiającego regulację położenia oparcia i wysokości siedzenia. Komfortowe siedzisko powinno być głębokie i szerokie na co najmniej 50 cm.

Olśnienie przy pracy? Niekoniecznie…

Według badań dotyczących oddziaływania warunków otoczenia na produktywność wykonywania zadań biurowych, czynnikiem ważniejszym nawet niż meble i układ przestrzenny jest jakość oświetlenia. By oczy się nie męczyły, światło musi być wystarczająco jasne. Nie może jednak powodować efektu olśnienia. Złe ukierunkowanie oraz zbyt duża jasność strumienia może powodować szkodliwe odbicia od ekranu, które przyczynią się do dyskomfortu oraz trudności w koncentracji. Istotna jest również pozycja źródła światła względem miejsca pracy. Powinno być zlokalizowane z lewej strony w wypadku osób praworęcznych lub z prawej dla osób leworęcznych. W ten sposób unikniemy powstania cienia i wyeliminujemy uciążliwy dla wzroku kontrast pomiędzy polem oświetlonym a zacienionym.

Decydując się na zakup wyposażenia domowego biura, pamiętaj o:

- ergonomicznym i stabilnym fotelu z możliwością regulacji wysokości
- biurku o wymiarach co najmniej 80 na 120 cm
- sprzęcie komputerowym, urządzeniu z funkcją drukowania, skanowania i kserowania
- pojemnych szafkach i segregatorach na dokumenty
- oświetleniu dostosowanym do pracy przy komputerze, które pozwoli uniknąć efektu olśnienia

Źródło: TRILUX Polska

Komentarze

Ilość komentarzy: 1

Dodaj zdjęcia do galeriiDodaj nowy komentarz

Dodaj nowy komentarz

Podaj kod z obrazka

*

Marek 2017-12-11 16:24:32

U mnie w domu ciężko było ze znalezieniem odpowiedniej przestrzeni dla biura dla programisty. Doszedłem jednak do wniosku, że można suszarnię przedzielić i stworzyć całkiem spore biuro. Skorzystaliśmy z mobilnych ścianek działowych (Sowan) i tak uzyskałem zadowalający efekt. Jednak praca w domy wymaga o wiele więcej zapału i organizacji, niż praca w biurze.

Newsletter

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do newslettera sztuka-wnętrza.pl!