Jak wyciszyć wnętrze w pracy ?

Jak wyciszyć wnętrze w pracy ?

Około jednej trzeciej wszystkich schorzeń związanych z pracą stanowią zaburzenia słuchu. Należą one do jednej z najczęstszych chorób zawodowych. Zmiany są nieodwracalne i mogą stanowić poważny kłopot dla wielu ludzi. Uszkodzenie słuchu jest najczęściej wynikiem długotrwałego przebywania w zbyt głośnym miejscu. Jak tego uniknąć ?

Uwaga! Jedzie!
Na skutek hałasu w miejscu zatrudnienia pracownicy mogą gorzej słyszeć polecenia. Uszkodzenie tego narządu może także uniemożliwić odbieranie sygnałów ostrzegających przed niebezpieczeństwem (np. sygnału dźwiękowego, czy odgłosu zbliżającego się pojazdu). Złe warunki akustyczne skutecznie rozpraszają też uwagę, co jest niebezpieczne zwłaszcza dla kierowców czy operatorów maszyn. W przypadku osób, które na co dzień przebywają w hałasie istnieje również większe prawdopodobieństwo popełnienia błędu, ponieważ wykonywanie obowiązków w takim środowisku jest dla nich męczące.

Na problemy ze słuchem narzekają także pracownicy biurowi. Coraz częściej swoje obowiązki wykonują w przestrzeniach typu „open space”. Taki sposób organizacji pracy poprawia niewątpliwie komunikację między ludźmi, ułatwia wymianę informacji i buduje więzi, ale jednocześnie sprzyja tworzeniu się zgiełku.

W tego typu pomieszczeniach jednym z rozwiązań jest zastosowanie dźwiękochłonnych materiałów - na ścianach, stropach czy suficie. Dzięki temu pomieszczenia zwiększają swoją chłonność akustyczną. Coraz częściej wykorzystuje się sufity podwieszane o wysokim współczynniku pochłaniania dźwięku. Skutecznie absorbują hałas obniżając pogłos w pomieszczeniach, co w znacznym stopniu poprawia jakość komunikacji.

Obowiązek pracodawcy
Podobnie jak oświetlenie, odpowiednia temperatura, czy wymiana powietrza – również dobra akustyka jest czynnikiem, który w znacznym stopniu decyduje o komforcie pracy. Tymczasem coraz częściej przebywamy co najmniej 8 godzin w miejscach, w których niejako z góry jesteśmy skazani na zgiełk.

Natężenie hałasu, które zagraża zdrowiu to problem zwłaszcza w takich sektorach, jak: przemysł, budownictwo, przetwórstwo itp. Skutkiem pracy w tych miejscach może być tzw. głuchota przemysłowa. Zapada na nią głównie personel fabryk wykonujący swoje obowiązki
w halach.

Należy pamiętać, że zapewnienie odpowiednich warunków w miejscu zatrudnienia to nie problem pracownika a pracodawcy. Ma on obowiązek chronić personel przed nadmiernym hałasem i w miarę możliwości minimalizować jego skutki. Jeśli jest to fabryka, to powinien zapewnić odpowiednie procesy technologiczne, które nie powodują powstawania nadmiernego hałasu. Ze względów bezpieczeństwa, istotne jest także przestrzeganie harmonogramu przeglądów technicznych urządzeń, aby ograniczyć emisje hałasu na skutek wadliwego działania sprzętów. Po stronie pracodawcy leży również obowiązek wdrożenia wszelkich możliwych rozwiązań, które będą obniżać poziom hałasu w pracy.

hałas w miejscu pracy

hałas w miejscu pracy jest szkodliwy

Komentarze

Ilość komentarzy: 0

Dodaj zdjęcia do galeriiDodaj nowy komentarz

Dodaj nowy komentarz

Podaj kod z obrazka

*

Newsletter

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do newslettera sztuka-wnętrza.pl!