HOT

W prostocie siła

W prostocie siła

Mawiał, że dobry design musi być funkcjonalny, a funkcjonalność powinna być przełożona na formę estetyczną pozbawioną zbędnych dekoracji. Ferdinand Alexander Porsche, projektant najbardziej bodaj na rozpoznawalnego na świecie samochodu sportowego, zmarł 5 kwietnia 2012 r. w Salzburgu w Austrii. Miał 76 lat.

Butzi – bo taki przydomek miał Ferdinand Alexander Porsche – urodził się 11 grudnia 1935 r. Stuttgarcie. Od najmłodszych lat ciągnęło go do projektowania – jako dziecko sam wymyślał i konstruował swoje zabawki, wiele czasu spędzał też w warsztatach i pracowniach projektowych należących do firmy dziadka – Ferdinanda Porsche'a, twórcy kultowej w świecie motoryzacji marki i autora jego innej ikony – Volkswagena Beetle, którego zaprojektował dla nazistowskiego reżimu w Niemczech w latach 30. W czasie wojny zaś Ferdinand Porsche projektował czołgi dla niemieckiej armii.

Po ukończeniu Waldorf School w Stuttgarcie FA Porsche rozpoczął studia w Szkole Projektowania w Ulm – uznanej niemieckiej uczelni kształcącej designerów, która została zamknięta w 1968 r. W 1956 r. rozpoczął pracę w rodzinnej firmie, początkowo w dziale projektowania technicznego. W 1962 r. – FA objął własne studio projektowe, a rok później zaprojektował samochód, który zdobył sławę na całym świecie – Porsche 901, którego nazwę zmieniono na 911, kiedy francuski konkurent Porsche – Peugeot – zastrzegł sobie prawo do nazywania modeli samochodów liczbami z zerem w środku.

Manny Alban, prezydent liczącego 106 tysięcy członków Porsche Club of America, porównuje słynny samochód do butelki Coca-Coli – to kształt, który rozpoznają wszyscy, nawet jeśli nie są fanami motoryzacji. Dwudrzwiowe auto z silnikiem umiejscowionym z tyłu, sylwetką zdefiniowaną przez łagodną linię spływającego nisko dachu i charakterystycznymi, owalnymi reflektorami na przedniej masce do dziś jest symbolem szybkości i zwinności.

Porsche 911 miało swoją premierę w 1963 r. podczas Frankfurt Motor Show, a do sprzedaży trafiło rok później i początkowo kosztowało 5,5 tysiąca dolarów. Samochód szybko stał się wizerunkiem firmy, wyznaczając jej styl i wynosząc Porsche na absolutny szczyt w branży motoryzacyjnej. Linia nadwozia słynnej 'dziewięćset jedenastki' okazała się tak wielkim sukcesem, że mimo upływu ponad 50 lat od jej powstania i wypuszczenia na rynek już siedmiu kolejnych modeli, produkowana jest w niezmienionej formie, a jedyne udoskonalenia dotyczą tego, co znajduje się pod maską. Obecnie ten kultowy model kosztuje około 115 tysięcy dolarów.

Ikona motoryzacji jest świadectwem typowo 'niemieckiego' podejścia do projektowania – wszystko w tym samochodzie jest celowe, każdy przycisk jest na swoim miejscu, nie ma nic zbędnego i przypadkowego. Formalny minimalizm jest konsekwencją wyznawanej przez FA Porsche'a filozofii projektowania – uważał on, że dobry, spójnie zaprojektowany produkt nie wymaga zbędnych dekoracji i trików, których obecność trzeba tłumaczyć. Powinien być szczery i prosty, a jego siłą jest czysta forma. Dla Porsche'a funkcja była zawsze istotniejsza od formy, a najważniejszy był użytkownik i komfort, jaki ma mu dać korzystanie z produktu.

FA Prosche zaprojektował także modele samochodów wyścigowych, które biorą udział w zawodach Formuły 1 – 804 oraz 904 Carrera GTSuważany za jeden z najładniejszych samochodów wyścigowych na świecie. Jego kabina zrobiona jest z włókien szklanych wzmacnianych żywicą i powstała w firmie Heinkel. Jak twierdził sam projektant, to 904 był jego ulubionym modelem, ponieważ ostateczna wersja najbliższa jest jego oryginalnej koncepcji.

Na początku lat 70. rodzina Porsche'ów sprzedała większą część udziałów w firmie. Wówczas, w 1972 r., Ferdinand Alexander założył Porsche Design Studio, które znane jest przede wszystkim z projektów akcesoriów – zegarków, które wykorzystywane są przez armie różnych krajów oraz żołnierzy sił NATO, okularów przeciwsłonecznych (na czele ze słynnym modelem z lat 80. ze szkłami w kształcie kropli wody i oprawkami w intensywnych kolorach), piór i długopisów – a także opracowuje koncepcje produktów dla innych marek, min. producentów sprzętu AGD czy telefonów komórkowych. Początkowo firma miała swoją siedzibę w Stuttgarcie, potem przeniosła się do Zell am See w Austrii, gdzie znajduje się posiadłość rodziny Porsche'ów.

W latach 1990-93 FA Porsche powrócił na stanowisko prezesa Porsche AG, pomagając przeprowadzić rodzinną firmę przez kryzys, który zaczął ją nękać pod koniec lat 80. z powodu rosnącej światowej konkurencji i związanego z nią znacznego spadku eksportu samochodów niemieckiej marki. Funkcję honorowego prezesa rady nadzorczej firmy piastował do śmierci.

Dyrektor Generalny Porsche, Matthias Müller, oddając hołd zmarłemu projektantowi podkreślił, że stworzył on kulturę projektowania, która jest wciąż żywa i obecna w sportowych samochodach Porsche, a jego filozofia dobrego wzornictwa jest spuścizną, której firma pozostanie wierna w przyszłości.

Koncepcje FA Porsche' a miały ogromny wpływ na projektantów samochodów innych marek na całym świecie. Jego kariera pokazała przy tym, że mały zespół profesjonalistów z pasją wykonujących swoją pracę może osiągnąć wielkie sukcesy, a wartości, które decydują o ponadczasowości projektów to nie skomplikowana i spektakularna forma, ale prostota, oszczędność i zorientowanie na wygodę użytkownika.


Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

Komentarze

Ilość komentarzy: 0

Dodaj zdjęcia do galeriiDodaj nowy komentarz

Dodaj nowy komentarz

Newsletter

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do newslettera sztuka-wnętrza.pl!