Audi Design Lab - relacja z wydarzenia

Audi Design Lab - relacja z wydarzenia

Pod koniec października 2019 w salonie Audi City Warszawa odbyła się druga edycja spotkania eksperckiego i panelu dyskusyjnego Audi Design Lab. To interdyscyplinarne przedsięwzięcie jest forum wymiany poglądów i prezentacji najnowszych trendów w dziedzinie designu, który jest wpisany w DNA marki Audi. Hasło “Przewaga dzięki technice” było motywem przewodnim wielu wypowiedzi eksperckich, a poruszana tematyka obejmowała tak zróżnicowane obszary jak design thinking w biznesie, biodesign, projektowanie miast, a także wizjonerstwo i strategiczne podejście do designu.

Choć branża samochodowa wydaje się domeną męską, wśród ekspertów-prelegentów znalazły się silne i przedsiębiorcze kobiety, m.in. praktykbranżywysokich technologii, specjalizujasię w innowacyjności i strategii Paula Wąsowska, architekt i wizjoner designu Beata Blanckenstein, redaktorka magazynu “Miasta” Martyna Obarska, ekspert w zakresie strategii designu Magdalena Lubińska oraz Prezes Izby Wzornictwa Przemysłowego Bożena Gargas.

Gościem specjalnym spotkania był architekt i projektant samochodów Audi, Kamil Łabanowicz. W swoim wystąpieniu zatytułowanym “Koncepty przyszłości: od posiadania do dostępu” przybliżył zgromadzonemu audytorium cztery koncepty samochodów Audi, zaprezentowane przez koncern premierowo w ciągu ostatnich 2 lat. Koncepty te stanowią wynik kompleksowych działań w zakresie odświeżenia podejścia do produktów w gamie marki Audi oraz koncentracji na zdefiniowaniu i odpowiedzi na potrzeby klientów marki w przyszłości. 


Audi Design Lab

Łabanowicz zaznaczył, że portfolio Audi było dotąd bardzo uporządkowane. Taka konstrukcja powodowała jednak konieczność pewnych kompromisów ze strony użytkowników. Auta dedykowane warunkom miejskim pokonywały równieżduże dystanse. Podejście marki się zmieniło. W przyszłości oferta zostanie rozszerzona o dostęp do samochodów, które będą odpowiadały na potrzeby klientów „w danym miejscu i w danym czasie”. Odzwierciedlają to właśnie zaprezentowane podczas Audi Design Lab cztery koncepty, które wskazują na cztery scenariusze przyszłości wybrane przez projektantów Audi.

Projektowanie formy takie jakie znamy dzisiaj – w wyniku którego powstają samochody atrakcyjne, wzbudzające emocje, mające świetne proporcje – zostanie rozszerzone o projektowanie emocji, doświadczeń i wrażeń.” – wyjaśniał Łabanowicz. Inicjatywa „aestheticintelligence” stanowiąca syntezę technologii, designu oraz zrozumienia potrzeb klientów – powstała w departamencie designu w centrali koncernu i można ją zawrzeć w sformułowaniu: „projektowanie od środka na zewnątrz”. Punktem wyjścia do nowego podejścia projektowego była odpowiedź na pytanie czym będzie jazda autonomiczna dla użytkowników samochodów Audi w przyszłości.

Audi Design Lab

Architekt i projektant wnętrz Marek Lorens mówił o pojęciach związanych ze zmieniającymi się sposobami i stylem życia (nomadyzm, budynki pasywne), a Maciej Walczak z pracowni ProDesign opowiadał o wyzwaniach jakie stoją przed architekturą krajobrazu.

Prezes Instytutu Wzornictwa Przemysłowego Bożena Gargas poświęciła swoje wystąpienie znaczeniu wzornictwa w gospodarce. Pokazała w jakiej sytuacji jest i przed jakimi wyzwaniami staje wzornictwo przemysłowe w Polsce. Firmy produkcyjne oczekują jasnej deklaracji od projektantów – co zrobią, w jakim czasie, czy będzie sukces. W firmach są stratedzy, ale od przeliczania pieniędzy w swoich obszarach. Powstaje problem. Dlaczego? „Dzisiaj w Polsce firmy i zarządy nie rozumieją czy design jest wartością gospodarczą czy sztuką. Zdecydowana większość traktuje design jak sztukę.” – mówiła Gargas. Jeżeli innowacja jest siłą tworzenia nowych rozwiązań, to z pewnością wzornictwo jest innowacją. Dobre i „miękkie” słowo „design” nie przekłada się jednak na zrozumienie firm produkcyjnych, w których dominuje twarde nastawienie, a zasoby i technologia są jego najważniejszymi elementami. Design jest traktowany jako coś ładnego, fajnego. Dzisiaj na rynku polskim jesteśmy w stanie zapłacić więcej za dobrze zaprojektowany produkt. Jak zatem mówić do producentów? Pokazywać przykłady, co osiągnęliśmy  - jakie efekty i zyski. Złe wzornictwo jest bowiem bardzo kosztowne.

Audi Design Lab

Beata Blanckenstein, inżynier dyplomowany, architekt i wizjoner designu, rozpoczynając swoje wystąpienie zacytowała prof. Bolesława Kardaszewskiego, którego budynek Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi stał się w latach siedemdziesiątych przełomem w architekturze.

Prawdziwy architekt nie ma być budowlanym rzemieślnikiem, nie kreuje tylko budynków i struktur architektonicznych, ale swoim działaniem wpływa na stosunki polityczno-społeczne w szerokim zakresie, jest architektem ukształtowania życia szerokich mas społeczeństwa, ergo musi być doskonałym psychologiem”. I wizjonerem – dodała Blanckenstein, dla której ten cytat jest wyrazem głębokiej prawdy architektonicznej.

W dyskusji poświęconej m.in. kwestiom etyki w designie, moderowanej przez dziennikarza RMF Classic Design Dariusza Stańczuka, wzięły udział: była redaktor naczelna serwisów lifestylowych Onet.pl Grażyna Olbrych, redaktor naczelna magazynu “Czas na wnętrze” Anna Grużewska oraz pełnomocnik dyrektora ds. rozwoju Zamku Królewskiego Monika Bończa-Tomaszewska.

Komentarze

Ilość komentarzy: 0

Dodaj zdjęcia do galeriiDodaj nowy komentarz

Dodaj nowy komentarz

Podaj kod z obrazka

*

Newsletter

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do newslettera sztuka-wnętrza.pl!