Instalacja Splątana architektura na Biennale Architektury w Wenecji

Instalacja Splątana architektura na Biennale Architektury w Wenecji

Weaving architecture - Splątana architektura to niezwykła instalacja studia architektonicznego Miralles Tagliabue EMBT prezentowana na tegorocznym Biennale Architettura w Wenecji (25 maja-26 listopada 2018 roku). Oddaje ona filozofię studia, czyli innowacyjne podejście do eksperymentów architektonicznych. Do realizacji projektu użyto czerwonego dębu amerykańskiego w połączeniu z włóknem szklanym.

Przestrzeń włączająca jako manifestacja wolności: ta idea przyświecała twórcom instalacji „Splątana architektura” ze studia Miralles Tagliabue EMBT. Projekt pokazuje, w jaki sposób techniki rękodzielnicze, np. tkactwo, mają możliwość nadania cech ludzkich przestrzeniom publicznym.

Poetycka struktura zaprezentowana w Wenecji składa się z licznych, przeplatających się ze sobą elementów na dwóch poziomach. Wyższy został zbudowany z modułów wykonanych z czerwonego dębu amerykańskiego, a niższy z modułów stalowych; oba poprzeplatano ze sobą przy użyciu różnokolorowego włókna szklanego.

 


Splątana architektura

O instalacji na Biennale Architektury w Wenecji

„Splątana architektura” to rodzaj wizualnego credo Benedetty Tagliabue oraz zespołu pracowni EMBT, wynikającego z wieloletnich doświadczeń eksperymentalnych studia. Jednym z nich jest wiklinowy Pawilon Hiszpański zaprojektowany na Expo 2010 w Szanghaju.

„Splątana architektura” prezentowana na La Biennale odwołuje się do koncepcji tkania na różnych poziomach, w tym przeplatania się działań ludzkich w przestrzeni publicznej, co symbolizuje przetykanie baldachimu nićmi z włókna szklanego.

Baldachim zapewnia ochronę i zacienienie, tworząc jednocześnie komfortową, półotwartą przestrzeń na potrzeby różnorodnych działań wspólnych.

Biennale Architektury w Wenecji

Czerwony dąb

Rozważając wybór materiału do projektu „Splątana architektura”, studio EMBT bez wahania postawiło na czerwony dąb amerykański. Dzięki wcześniejszym projektom pracownia dysponowała odpowiednim doświadczeniem w zakresie obróbki tego pięknego drewna oraz świadomością jego niezwykłych właściwości środowiskowych.

Czerwony dąb, mimo ogromnej popularności w USA i Azji, nie jest wykorzystywany w Europie. Jak mówi David Venables: „Niemal jedno na pięć drzew liściastych w amerykańskich lasach to czerwony dąb, a mimo to mało kto w Europie decyduje się na jego użycie. Liczymy, że projekt ten zainspiruje twórców do częstszego wykorzystania tego pięknego i odnawialnego gatunku.”  

Elementy wykonane z czerwonego dębu amerykańskiego i użyte w projekcie „Splątana architektura” zostały wyprodukowane w Madrycie przez rzemieślników warsztatu Intrama, mogącego pochwalić się ponad 30-letnią tradycją w zakresie produkcji stolarki architektonicznej.

Antonio Arce, dyrektor warsztatu, mówi: „Czerwonego dębu używamy od lat 80-tych, w tym w tak znaczących projektach, jak wykonanie stolarki dla hiszpańskiego Parlamentu. Lubimy pracę z tym gatunkiem drewna, ponieważ jest to materiał szlachetny, łatwy w obróbce, który znakomicie się prezentuje”. Dodaje także: „W projekcie Benedetta zdecydowała się na użycie naturalnych olejów do wykończenia drewna, co podkreśliło wspaniałą strukturę czerwonego dębu”.

Źródło: Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC)

Komentarze

Ilość komentarzy: 0

Dodaj zdjęcia do galeriiDodaj nowy komentarz

Dodaj nowy komentarz

Podaj kod z obrazka

*

Newsletter

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do newslettera sztuka-wnętrza.pl!