Wnętrza biznesowe - aranżacje recepcji

Wnętrza biznesowe - aranżacje recepcji

Współczesne recepcje coraz rzadziej przypominają bezosobowe poczekalnie dla klientów lub partnerów biznesowych. W projektowaniu miejsc, gdzie oczekuje się na ważne spotkanie biznesowe dąży się obecnie do maksymalnego zindywidualizowania przestrzeni. Recepcja jest wizytówką instytucji, do której przychodzimy. Stąd coraz więcej zaskakuje oryginalnością wystroju. To wnętrza ciekawe, intrygujące, i na pierwszy rzut oka często zupełnie nie przypominające klasycznej recepcji.

Skąd te zmiany? Wszystko zmierza obecnie w kierunku personalizacji. W zasadzie na każdym poziomie firmy próbują się dopasować się od odbiorcy, pracownika czy klienta, by zapewnić jak największą wygodę. Dodatkowy czynnik stanowi chęć wybicia się przez współczesne organizacje na tle konkurencji. Marketingowa zasada: wyróżnij się lub giń dotyczy także siedziby firmy. Zbudowanie silnej marki, także poprzez kształtowanie wizerunku plastycznego, jest niezbędnym warunkiem zdobycia przewagi na rynku. Okolica głównego wejścia, gdzie wita się gości to miejsce szczególnie ważne, zwłaszcza jeśli firma myśli o zbudowaniu głębszych relacji z kontrahentami. 

Tak! To właśnie recepcja

Po latach urządzenia podobnych do siebie przestrzeni w tzw. strefie front office, które wykańczane były standardowymi meblami dostępnymi na rynku, a w zastosowanych rozwiązaniach dominowały masowo produkowane materiały z marketów budowlanych, polskie firmy coraz odważnej odchodzą od sztampy. - Dobry design przestaje być domeną ekskluzywnych butików, hoteli, czy agencji kreatywnych, i sukcesywnie zdobywa uznanie w oczach ludzi odpowiedzialnych za zarządzanie nowoczesnymi przedsiębiorstwami także w innych branżach – przyznaje Andrzej Skrzypczak, dyrektor handlowy firmy Rockfon w Polsce.  Obecny trend wydaje się jednoznaczny. Sprawić, by biuro lub hotel odróżniały się na tle innych, a jednocześnie wyrażały indywidualny charakter i rodzaj prowadzonego biznesu. 

W tym nowym podejściu do projektowania wnętrz biurowych, a co za tym idzie również recepcji, nie chodzi tylko o upiększenie. Szefowie wielu przedsiębiorstw zdali sobie po prostu sprawę, że miejsce, w którym prowadzi się biznes jest jego wizytówką i świadczy o podejściu do klientów. Skorzystanie z usług profesjonalnego architekta wnętrz staje się częścią budowania wizerunku. - Nasi klienci poprzez staranne aranżowanie biura i miejsca pierwszego kontaktu z firmą jakim jest recepcja, wywierają odpowiednie wrażenie na otoczeniu. I choć w wystroju panuje duża różnorodność stylów, to coraz wyraźniej widzimy, że klienci chcą zaaranżować przestrzeń tak, by stała się funkcjonalna i bezpieczna, ale równocześnie przyjemna dla oka, zaskakująca. Pytają więc nie tylko o walory użytkowe sufitów podwieszanych, ale zwracają uwagę na barwę, formę i fakturę rozwiązań, którymi zaaranżowana ma być przestrzeń sufitowa - mówi Andrzej Skrzypczak.

Bardzo charakterystyczną cechą obecnie powstających biur jest staranne projektowanie wszystkich elementów. Mało jest jednak miejsce, którym poświęcano tak wiele uwagi jak recepcja. We współczesnym wzornictwie detal decyduje o charakterze i wrażeniu jakie wywiera się na odbiorcy. Nowoczesne przestrzenie publiczne coraz bardziej przypominają wystrojem prywatne mieszkania. Stają się bardziej zindywidualizowane, co sprzyja twórczemu podejściu do pracy oraz dobremu samopoczuciu wszystkich odwiedzających. Nawet wielkie międzynarodowe korporacje odchodzą w tym względzie od unifikacji i plastycznego rygoryzmu charakterystycznego jeszcze dla lat 80-tych i 90-tych. Projektanci mają coraz mniej ograniczeń w realizacji swoich pomysłów i ekspresji twórczej wyobraźni. Architektom sprzyja w tym dostępność materiałów wykończeniowych, które nie tylko dają ogromną możliwość dowolnego kształtowania formy i doboru kolorów, ale również charakteryzują się znakomitymi parametrami technicznymi.

Podobnie jak w dobrze zaprojektowanych apartamentach, w wystroju recepcji panuje ogromna różnorodność. Trendem zdobywającym popularność od kilku lat jest nowa prostota (new simplicity). Temu stylowi daleko jest jednak do zgrzebnie urządzonych biur z lat 90-tych. Obecnie w aranżowaniu holu wejściowego projektanci odwołują się do rozwiązań bliskich ikonicznym już propozycjom klasyków modernizmu, takich jak Alvaro Alto lub Ludwig Mies van der Rohe. Urządzona zgodnie z zasadą: „mniej znaczy więcej” recepcja jest prosta, ale wysmakowana. Spektakularny efekt uzyskuje się nie poprzez zastosowanie dużej ilości dekoracji, ale w skutek perfekcyjnego zaaranżowania miejsca i podkreślenie kubicznych form odpowiednim oświetleniem.

Nie bez znaczenia jest zastosowany kolor. Często to właśnie barwa wyznacza charakter i nadaje miejscu nastrój. We wnętrzu w stylu nowej prostoty doskonale sprawdzają się barwy jasne – szarości, biele i spłowiałe pastele. Projektanci, którzy chcą dopełnić ostatecznego efektu poprzez zastosowanie nowoczesnych rozwiązań sufitowych mogą sięgnąć po płyty linii City Tones marki Rockfon. Paleta kolorystyczna oscyluje wokół stonowanych szarości złamanych różnymi odcieniami niebieskiego. Zaaranżowanie stropu w taki sposób nadaje całemu wnętrzu charakter wysmakowanej, miejskiej elegancji. Jeśli zaś inwestor i architekt chce uzyskać sufit bardziej stonowany, które będzie pasował nastrojem do stylu eko, warto skorzystać z rozwiązań z linii Natural Tons. Ciepłe beże i brązy tej gamy nadają wnętrzom naturalny charakter, wnoszą powiew świeżości i wprowadzają bezpretensjonalny nastrój.

Innym popularnym stylem recepcji jest współczesny eklektyzm, czyli łączenie ze sobą rozwiązań plastycznych czerpiących z różnych okresów i estetyk. Takim wnętrzom daleko jest do użyteczności charakterystycznej dla dziewiętnastowiecznego „biedermeiera”. Eklektyzm początku XXI wieku jedynie delikatnie nawiązuje do kształtów przedmiotów wykonanych przez dawnych rzemieślników. Tutaj chodzi o lekką zabawę formą i puszczenie oka do wszystkich zaznajomionych z historią wnętrzarstwa. Elementy  w stylu eklektycznym nawiązują do form historycznych i tylko z pozoru do siebie nie pasują. W istocie są starannie dobrane. Dobrym przykładem takiego podejścia do projektowania jest słynne krzesło Louis Ghost. Wymyślone przez Philipa Starcka i wykonane ze szlachetnego plastiku siedzisko ma formę mebli z okresu Ludwika XVI-go. Właśnie z takimi przedmiotami w recepcji mogą dobrze współgrać głębokie i wyrafinowane barwy sufitów podwieszanych z linii Precious lub Sophisticated Tones Rockfon. Dzięki ich zastosowaniu wnętrze zyska silny charakter i elegancję.

Powaga? Nie koniecznie…

Nowoczesne firmy nie zawsze jednak dążą do zbudowania wizerunku jako statecznych i pełnych powagi. Proponowane przez nich usługi i produkty skierowane są do młodych odbiorców, którzy cenią sobie dynamizm i bezkompromisowość. W takim przypadku trzeba postawić na rozwiązania odważniejsze, gdzie barwa i nieregularne kształty – jak w linii Eclipse - będą przywodzić na myśl amerykański pop art. Rozwiązania odwołujące się tego nurtu w sztuce  można z powodzeniem uzyskać montując w biurze czy recepcji w hotelu sufit z linii Sensorial lub Energetic Tones. Rozbudowane gamy kolorystyczne pozwalają na uzyskanie bardzo wyrazistych efektów, przywodzących na myśl ekstrawaganckie pomysły guru współczesnego designu - Karima Rashida. Żywe barwy sufitów można dobierać na zasadzie kontrastów lub jako dopełnienie kolorów zastosowanych na ścianach.

Komfortowa cisza

Bardzo ważnym elementem dobrze zaprojektowanego wnętrza jest stworzenie optymalnych warunków akustycznych. Nadmierny hałas lub zbyt duży pogłos nie sprzyjają dobrej komunikacji, i źle wpływają na komfort pracowników lub gości. Mamy z tym do czynienia szczególnie intensywnie  właśnie w holu głównym, ze względu na zastosowanie materiałów, które odbijają dźwięki jak szkło, kamień, gładkie powierzchnie blatów, obudowa lady recepcyjnej lub twarde podłogi. Recepcja jest miejscem, które najintensywniej żyje w firmie czy hotelu. Najskuteczniejszym sposobem osiągnięcia dobrej akustyki jest zadbanie o właściwy dobór materiałów do wykończenia sufitu. - Dobrym rozwiązaniem staje się tu zastosowanie sufitów podwieszanych z wełny mineralnej, gdyż ma ona doskonałe właściwości pochłaniani dźwięku. I w przeciwieństwie do bardzo rozpowszechnionych twardych, podwieszanych sufitów kartonowo-gipsowych absorbują hałas – wyjaśnia Andrzej Skrzypczak. Rockfon posiada moduły sufitowe dedykowane właśnie do takich zadań, to m.in. linia  Sonar, Koral i Tropic. Charakteryzują się one najwyższą klasą – A - pochłaniania dźwięków (na poziomie 0,9 – 1 αw). Dodatkowym elementem wyciszającym wnętrze mogą być montowane na ścianie absorbery, także wykonane ze skalnej wełny mineralnej. Montaż takich pochłaniających dźwięk elementów może obniżyć poziom hałasu w pomieszczeniu o ok. 7-10 dB.

Zła akustyka, która powoduje zmęczenie osób przebywających we wnętrzu powoduje, że ludzie chcą jak najszybciej opuścić takie pomieszczenie lub wynoszą zeń negatywne odczucia. Nie dziwi więc fakt, iż firmy i właściciele obiektów turystycznych czy usługowych, tak dużą uwagę przywiązują dziś do starannej aranżacji recepcji pod względem design, ale i akustyki.

Informacje o Rockfon

Rockfon jest jednym z największych dostawców akustycznych sufitów podwieszanych w Europie. Produkty marki powstają w fabryce Polsce, w Cigacicach, Holandii i Francji. Rockfon ma w swojej ofercie szeroką gamę produktów z wełny skalnej, które spełniają zarówno surowe wymogi bezpieczeństwa pożarowego i właściwości akustycznych, jak również estetyki wnętrz. Sufity Rockfon można stosować we wszystkich rodzajach budynków, doskonale podnosząc komfort akustyczny
i tworząc optymalny komfort wewnętrzny pomieszczeń. Rockfon jest częścią  międzynarodowego koncernu Rockwool International Group, największego na świecie producenta wyrobów ze skalnej wełny mineralnej.

Więcej informacji na temat firmy i produktów Rockfon: www.rockfon.com.pl

Komentarze

Ilość komentarzy: 1

Dodaj zdjęcia do galeriiDodaj nowy komentarz

Dodaj nowy komentarz

Podaj kod z obrazka

*

Michał 2017-11-20 09:44:43

Za aranżację recepcji oraz biur w mojej firmie odpowiadała grupa Forbis. Zajęli się wszystkim kompleksowo. Od znalezienia nowego lokalu, przez meble, po dodatki. Nawet zarząd, który jest trudno zaskoczyć był pod wrażeniem, a co najważniejsze wszystko zostało oddane kilka dni przed terminem. Jeśli firma jest duża i zależy jej na profesjonalnym odbiorze to nawet nie warto bawić się w to samemu.

Newsletter

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do newslettera sztuka-wnętrza.pl!