Pokolenie Y rewolucjonizuje biura

Pokolenie Y rewolucjonizuje biura

Młodzi, energiczni, pewni swoich umiejętności, kreatywni - na rynek pracy wkracza pokolenie Y. Jego wymagania co do miejsca pracy zmienia trendy w projektowaniu przestrzeni biurowych, które stają się bardziej funkcjonalne i otwarte.

Do 2020 roku przedstawiciele pokolenia Y będą stanowić 40% populacji w wieku produkcyjnym. Pracownicy należący do tej grupy sprawnie poruszają się w wirtualnej rzeczywistości, a od swoich pracodawców oczekują dostosowania do ich potrzeb i stylu życia. Dlatego firmy oferują im na przykład możliwość pracy w systemie home office, stawiają także na mobilność. Ważna również staje się odpowiednia aranżacja biura.

Bez barier

Ewolucja biur zmierza w kierunku otwartych, dynamicznych i elastycznych centrów. Nowe przestrzenie umożliwiają przede wszystkim kooperację oraz zwiększają komfort podczas wykonywania obowiązków służbowych. Y-greki oczekują bowiem dogodnych warunków – chcą pracować w otwartych środowiskach, gdzie zapewniony jest dostęp do światła dziennego. Co więcej, według badań Oxygenz, 73 proc. przedstawicieli pokolenia Milenium preferuje mniej formalne miejsca spotkań niż sale konferencyjne.

Badania Intelligence Group z 2013 roku zaś pokazują, że 88 proc. z nich woli współpracę od rywalizacji. Mając to na uwadze, pracodawcy powinni zadbać o zaaranżowanie tzw. stref relaksu, w których pracownicy mogliby się spotkać i wspólnie działać w mniejszych grupach. Takie miejsca są zazwyczaj wyposażone w miękkie fotele, sofy i pufy, które sprzyjają przyjaznej atmosferze.

Szef w roli mentora

Kolejne badania przeprowadzone przez Intelligence Group pokazały, że 79 porc. przedstawicieli pokolenia Millenium chciałoby, aby ich przełożony był dla nich mentorem. W swoich szefach pokładają także duże zaufanie. Z analiz Randstad wynika natomiast, że 73 proc. pracowników pokolenia Y wierzy w słuszność decyzji podejmowanych przez przełożonych.

Pracownicy młodego pokolenia oczekują od swoich przełożonych partnerskiej współpracy oraz sprawnego przepływu informacji - nie tylko w postaci dokładnych instrukcji, ale także w formie informacji zwortnych i oceny ich pracy. Nie boją się też wyrażać swojego zdania i punktu widzenia.

Nowoczesne biura stają się więc powierzchniami, w których zacierają się dawniej ustalone granice: pomiędzy indywidualnymi i zespołowymi stanowiskami oraz pomiędzy stanowiskami pracy menedżerów i szeregowych pracowników.

Relaks w biurze?

W odpowiedzi na potrzeby pokolenia Y firmy chętnie udostępniają im nie tylko przestrzeń do pracy, ale także obiekty rekreacyjne, chill-out roomy czy sale treningowe. Jest to spowodowane dbałością "Y-greków" o dobre samopoczucie, kondycję i swoje zdrowie. Oferta socjalna staje się zatem ważnym kryterium przy wyborze przyszłego pracodawcy.

W pokojach do relaksu znajdują się najczęściej konsole do gier, piłkarzyki, wygodne pufy, sofy czy ciekawa literatura. Mogą one stanowić miejsce nieformalnych spotkań współpracowników, co sprzyja ich integracji i może zaowocować inspirującymi pomysłami. Takie pomieszczenia w siedzibach firm w Polsce stanowią domenę głównie dużych przedsiębiorstw. Ich pozytywny wpływ na zadowolenie kadr jest jednak coraz mocniej dostrzegany. Szefowie w wielu korporacjach uważają, że takie rozwiązania korzystnie wpływają na motywację oraz koncentrację pracowników, co w dłuższej perspektywie czasu przekłada się na większą efektywność ich działań.

Biuro w wirtualnej rzeczywistości

Firmy coraz częściej dają swoim pracownikom możliwość wykonywania zadań w elastycznych modelach, zarówno w siedzibie firmy, jak i poza nią. Dzięki powszechnemu dostępowi do Internetu młode osoby mogą  wykonywać pracę także z domu. Jak podają badania Inteligence Group dla 88 proc. z nich ważna jest integracja życia zawodowego i prywatnego. Konsekwencją wdrożenia nowych modeli pracy są puste biurka w ciągu dnia.

Pracownicy z pokolenia Y to osoby chętnie chłonące wiedzę, kształcące się i otwarte na nowości. Cechuje ich wiara w postęp, a technologie stanowią istotny element ich życia. Bardzo ważna jest dla nich wygoda oraz poszukiwanie szeroko rozumianej równowagi. Firmy chcąc pozyskać talenty z tej generacji muszą zmienić rozumienie przestrzeni i jej funkcji.

Źródło: Mikomax Smart Office

Komentarze

Ilość komentarzy: 0

Dodaj zdjęcia do galeriiDodaj nowy komentarz

Dodaj nowy komentarz

Podaj kod z obrazka

*

Newsletter

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do newslettera sztuka-wnętrza.pl!